lombok & Gili trawangan - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van IvoenMiekeIndonesie - WaarBenJij.nu lombok & Gili trawangan - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van IvoenMiekeIndonesie - WaarBenJij.nu

lombok & Gili trawangan

Door: Ivo & Mieke

20 Mei 2014 | Indonesië, Gili Trawangan

Zat 17 mei
Pffff 5:00 de wakker gaat. Beide nog slaperig wanneer we gaan uitchecken. Het hotel had ons ontbijt in een box to go gestopt. Zeer praktisch! Eenmaal aangekomen op het vliegveld van Yogyakarta belanden we in de chaos van een Indonesisch relatief klein vliegveld. Het ging al mis met het sealen van de koffer. Vervolgens onze boarding passen halen en toen kregen wij te horen dat we de koffers konden inchecken om 7:20. Toen onze vlucht om 7:40 nog niet op de borden stond aangegeven werd Mieke zenuwachtig. We zijn vervolgens maar inlichtingen bij een balie gaan inwinnen. Daarna moesten we in een rij gaan staan met een totaal andere vlucht erop aangegeven. Toen we eenmaal door de Duane waren en ons vliegtuig zagen, zagen we gelukkig ook onze koffers het juiste vliegtuig ingaan. 45 minuten later landen we op Surabaya om vervolgens 3 uur te moeten wachten voordat we doorvliegen naar Lombok. Laten we hopen dat de koffers er dan ook zijn :).

@ Ossie, toen wij die 0 draaide, kregen we niet dezelfde dame aan de lijn die jij kreeg toen jij die 0 draaide in Thailand ;).

Onze vlucht naar Lombok was bijzonder te noemen. Toen het eiland inzicht was begon het vliegtuig rondjes (4 maal) te vliegen en toen ik vervolgens uit mijn raam keek, zag ik voor het eerst zittend in een vliegtuig een ander vliegtuig schuin onder ons vliegen... Erg bizar. Verder was de vlucht erg mooi, we vlogen vrij laag over Bali en dat gaf een mooi uitzicht.
Het ontvangst op het vliegveld was weer goed geregeld. Deze keer hadden we zelfs een gids naast een chauffeur en hij sprak goed Nederlands. In het halfuurtje durende ritje naar ons hotel kregen we uitleg over het eiland en ons programma. Eenmaal aangekomen in Kuta Novotel hotel wanen wij ons een droombestemming!
De volgende dag merken we bij het ontbijt dat hier een ander soort toerist komt dan op Sumatra of Java. Vooral veel Australiërs, er hangt een hele relaxte surf sfeer. Samen de hele dag heerlijk op het strand doorgebracht en af en toe in het zwembad met een heerlijk biertje :). S'avonds veranderen die relaxte Australiërs in die luidruchtige Russen die je vaak in Turkije tegenkomt.
Ma 19 mei
Omdat het eiland vrij klein is met maar 4 mln. Inwoners vertrekken wij pas om 10:00. Als eerste bezoeken wij een traditioneel sasakdorpje. Dit dorpje is totaal anders dan een traditioneel dorpje in Sumatra en ook weer anders dan op Java. Hier wonen gemiddeld 100 mensen en het zijn allemaal boeren. De hutjes zijn ook anders vormgegeven en van ander materiaal gebouwd. Interessant feitje is dat de mannen buiten slapen op de veranda en de vrouwen binnen in de enige kamer van het huis.
Als tweede stop gaan we naar een dorpje dat alleen maar gespecialiseerd is in de weefkunst. Dit ziet er makkelijk uit, maar is onwijs ingewikkeld. Gemiddeld doet een vrouw er een maand over om 1 sjaal of sarong te maken.
Wat ons opvalt is dat er heel veel jongere toeristen aanwezig zijn in het dorp en eigenlijk in het algemeen op Lombok. Je kan kennelijk met fox reizen niet naar Lombok ;).
Tijdens de rit naar de derde stop, pottenbakken, vertelt onze chauffeur dat 80% op het eiland moslim is, 10% boeddhist en 10% hindoestaans. We komen om de 10 meter een moskee tegen, er zijn circa 1.000 moskee's op dit kleine eiland.
Eenmaal aangekomen in het dorpje waar het aardewerk wordt gemaakt leren wij dat ieder dorp z'n specialiteit heeft, anders dan op Java waar alle specialiteiten in 1 dorpje zijn vertegenwoordigd.
Vervolgens bezoeken wij een hindoestaanse tempel. Helaas spreekt onze gids binnensmonds, snel en onverstaanbaar engels. Enige wat wij begrepen is dat je rond 13 mei in Lombok moet zijn, want dan vieren de hindoestanen feest. Ach het heeft mooie foto's opgeleverd ;). Op naar de Mc Donalds voor lunch. Toen we klaar waren en terug naar de auto liepen kwam er net een begrafenisstoet voorbij. Dit ziet er toch wel anders uit dan bij ons...
Van onze chauffeur leren we de welbekende term kijken, kijken, niet kopen: liat liat. Dat hebben we dan ook zeer kort gedaan bij een parelshop. Zaten paar hele mooie tussen, maar voor €600 toch laten liggen. Volgende stop Lingsar tempel. Hier komen zowel moslims, boeddhisten en hindoestanen samen om te bidden. Het kan aan ons liggen dat we geen snars van de uitleg snappen of het engels van de lokale gidsen is niet zo best...
We gaan tanken en de benzine is spotgoedkoop met €0,35 per liter. Paar minuten later komen we aan bij ons hotel... Na ja hotel het zijn cottages van zeer eenvoudige omvang. Aangezien wij de enige gasten zijn, hebben we een kamer met warm water gekregen. De toerist die naar Lombok komt verblijft of in Kuta (zuidkust mooie stranden) of in Sengiggi, populaire badplaats, maar iig niet hier :). Wat we van het avondeten konden verwachten was een grote verrassing, maar tot onze verbazing smaakte het lekker.
Di 20 mei
Na het ontbijt en uitchecken gaan we op weg naar Gili Trawangan. Dit eiland dat net buiten Lombok ligt heeft de bijnaam Gili tralalalalala vanwege de feestjes die er worden gehouden. Echter eerst gaan we de hoofdstad bezoeken Mataram. Na een kort bezoek, rijden we langs de kust via Sengiggi naar de haven. Vanaf de weg zien we de 3 Gili eilanden al liggen. We worden met een speedboot van ons resort, naar het resort gevaren. Tripje duurde niet langer dan 10 minuten, wat gaat dat hard :). Na het aanmeren krijgen we een heerlijk ananas welkom drankje en wanen wij ons in paradijs. Helaas komt het circa een uurtje later, nadat wij een heerlijke mojito bij de poolbar hadden gehaald, met bakken uit de lucht... Anderhalf uur later schijnt gelukkig de zon weer. Heerlijk eilandje waar geen gemotoriseerde voertuigen mogen komen, dus morgen gaan we het eiland verkennen per fiets.. Ja mensen jullie lezen het goed, Ivo gaat op de fiets ;).
Gr Ivo en Mieke